17 December 2010

perut oh perut...

Bonda ni ada masalah perut buncit. Mcm2 jg ler dah dicuba tp tak nmpak kesan sgt. susut seket, naik bnyk. Jd ni dok merewang2 terjmpa lak petua ni. Ada jg yg bonda pernah cuba, ada yg lom. Ni nak kuatkan semangat dan nak rajin2 buat. Nmpk buruk benor perut boroi ni. Jom sama2 baca n3 ni mana tau ada yg serasi dgn kita,layaaaaaaaaann.......hehehe


Mengempiskan Perut

Petua 1 : Cara mudah yang biasa di lakukan ialah dengan hanya mengambil beberapa biji limau kasturi dan sedikit kapur makan. Perah jus limau kasturi tersebut dan gaul bersama dengan kapur makan tadi. Sapukan pada perut anda yang buncit untuk mendapatkan hasil yang memuaskan. Insyaallah perut anda akan kempis jika rajin mengamalkannya.

Petua 2 : Petua yang mudah dan kos yang murah. Anda perlu mengambil limau nipis yang telah dicampur dengan teh tanpa gula untuk tiap-tiap hari kemudian diminum. Amalkan meminum air ini dan insyaAllah perut anda yang buncit akan menjadi kempis. Petua ini untuk orang yang tiada mengidap sebarang penyakit. Selamat mencuba

Petua 3 : Asam jawa dan garam dibancuh dengan segelas air panas. Embunkan semalaman. Esok paginya minum air tersebut sebelum membasuh muka atau membuang air kecil.

Petua 4 : Ambil segenggam cekur, tepung beras, asam dan gula merah secukupnya, gula pasir dan garam. Semua bahan itu ditumbuk halus, kemudian masukkan air sebanyak setengah gelas. Air tersebut ditapis dan diminum. Amalkan ia selama 4 hari berturut-turut.

Petua 5 : Ambil beberapa biji buah delima. Kupas kulitnya dan jemur sehingga kering. Setelah kering, rebuskan ia dengan sedikit garam. Air rebusan kulit buah delima ini hendaklah diminum selalu bagi mengempiskan perut.



11 December 2010

Makan Malam Akhir Tahun


ready2 mcm tak redy aje ni... okey...ready!! 1,2,3...cantek!!..

Berdebu blog bonda ni, hehehe....ujung2 thn ni macam2 keje kena siapkan. Nama aje cuti sekolah tapi keje tak abes2. Bonda ni belum bercuti lagi yang sebenar2 cuti. Kat umah pun buat keje sekolah, persiapan utk awal tahun 2011. Jadual Waktu belum siap lagi, tunggu guru yg bertukar masuk tak masuk2 pun alamatnya Januari nanti kena tukar jadual waktu lagi,huhuhu...tapi tahun ini merupakan tahun terakhir bonda buat jadual waktu. Lepas bulan Mei, tak perlu buat lagiiiiiiii...merdeka (3x),hehehe...Selalunya dari Januari hingga Mei sekurang-kurangnya 2 kali akan rombak jadual waktu. Tak apalah, tak jadi hal...perkara kecik aje tu.

Melarut-larut pulak bonda ni cete pasal jadual waktu. Sebenarnya nak cete pasal gambar kat atas tuuu...ah tu gmbr annual dinner sekolah bonda yg diadakan pd 9 Nov 2010 di Hotel Dorsett. Dah sebulan berlalu, tapi bonda ingin kenangi annual dinner ini kerana ini merupakan annual dinner terakhir bonda sebagai guru (huhuhu...sedih jg bunyinya). Walaupun majlisnya serba ringkas tapi ini merapatkan hubungan kekeluargaan kami. Kami dapat melupakan sebentar hal2 sekolah dan berbual mesra dalam suasana kekeluargaan . Tambah seronok melihat keletah anak2 cikgu terutama yang kecil2. Maklumlah cikgu2 sekolah bonda ramai yang muda2, jadi anak2 ramai yg masih kecil2. Tentu suasana seperti ini tak dapat bonda jumpa lagi selepas ini. Jadi biarlah ini menjadi memori indah bonda. Bonda sayang keluarga besar bonda ini. Banyak cerita dan peristiwa yang boleh dikenang sepanjang bonda di sekolah ini bersama mereka. Keluarga SKDC tetap D' hati Bonda.

05 December 2010

PERSEDIAAN UNTUK PERSARAAN

Petua Persediaan Untuk Persaraan


Tip Kewangan:
Zaman ini, MENYIMPAN sahaja duit sudah TIDAK CUKUP kerana akibat inflasi, wang kita ada hari ni, 10-20 tahun akan datang nilainya akan berkurang. Kita perlu memaksa diri kita belajar MELABUR! Oleh itu, untuk bebas kewangan 10-20 tahun akan datang, anda perlu fikir dan tahu untuk laburkan wang hari ini supaya tidak ditelan nilainya dengan inflasi masa akan datang!

30 October 2010

Bandung

Lama dah bonda tak n3 blog ni, naik berkarat...hehehe
Pada 16 Okt. bonda bersama 2 org anak bonda telah
ke Bandung.Saje jalan2 dn shopping2...hehehe



Ni hidangan pertama kami sesampainya di Bandung. Nasi timber
(tol ke ejaan ni...D) enak jg hidangan ini.
Air jambu batunya pun sangat segar dan enak.



Sampai di Bandung, lepas makan kami meronda di Pasar Baru.
Sampai nak tutup tak abes juga semua tingkat kami ronda.
Dr kol 1 hgga 5 baru smpi tingkat 2 aje.Disana sebut lantai 2.
sedangkan ada 7 tingkat semuanya. Besar pulak tu...
Rambang mata....sana sini cantik dan murah2.
susah nak pilih, terpaksa dtg lagi esoknya.
Malam kami pergi Gedung Mode...Aduhai!!!!!cantik2 dn murah2.
Abes jg ratus2 ribu nak juta jugalah.....rupiah aje!!hehehe



Jenuh jugalah berjalan dari 1 outlet ke 1 outlet,
yg besar yg kecik semua masuk aje.
Penat2 jalan duduk ambe gambar.
Tulah ujudnya gambar sana sini. Ni upload seket2 aje.
Bila dah rambang sgt mata ni smpai tak tau apa yg nak dibeli...
tp belilah gak!!! tak gi bandunglah klu tak beli apa2,kan?


tersandar bonda kepenatan,
rehat jab tunggu anak2 pilih barang.hehehe


Masa jalan2 tu terarik pulak dgn "action figures" indon.
Pakcik yg jual tu buat sendiri.
Puteriku belikan utk adeknya yg suka kumpul action figures.
Gerai yg bnyk durian tu pula adalah gerai jual ice-cream durian.
Duriannya besar2 dan bnyk gerai camni sepanjang jalan.



Memang penat tp seronok!!! Nilah transport kami sepanjang 2 mlm 3 hari di sana.
Hari ke 3 tu masih juga menyusur jalan2 keliling bandar bandung dan singgah
outlet yg belom dimasuki.
Lepas tu cari oleh2 utk dibawa pulang.
Belilah seket kek browneis Kartika Sari dan Amanda yg terkenal tu.
Memang sedap dan juga beli kerepek pisang goreng.
Dapatlah rasakan rakan2 di sekolah...
wah! Terasa nak gi lagiiiii........hahaha




13 October 2010

Tanda 100 Hari Sebelum Hari Mati

TANDA 100 HARI SEBELUM HARI MATI

by Perkongsian Ilmu Menuju Ke Alam Akhirat on Wednesday, 06 October 2010 at 15:34

Assalam Mu'alaikum Wbrth!!!

BACALAH DENGAN TELITI!!!

TANDA PERTAMA

Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka yang dikehendakinya.

Semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma samada mereka sedar atau tidak sahaja.

Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar .

Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil.

Contohnya seperti daging lembu yang baru saja disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar.

Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka yang sedar dan berdetik di hati bahawa mungkin ini adalah tanda mati maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini.

Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa sebarang munafaat.

Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memunafaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.

TANDA 40 HARI

Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut.

Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT.

Maka Malaikat Maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita, antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa.

Akan terjadi Malaikat Maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika.

Adapun Malaikat Maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.

TANDA 7 HARI

Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.

TANDA 3 HARI

Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri.

Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti.

Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi.

Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam.

Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

TANDA 1 HARI

Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.

TANDA AKHIR

Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum.

Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikatmaut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula. 

05 September 2010

Salam Lebaran

Kad ini khas untuk semua kawan2 dan kenalan blog

Ramadhan sudah hampir penghujung, Syawal pula akan menjelang. Lama juga bonda menyepi. Agak sibuk seket dgn kerja di sekolah menjelang UPSR yang akan bermula beberapa hari saje selepas cuti hari raya. Hati cikgu2 risau sebenarnya, bimbang anak2 murid beraya sakan dan terlupa yang mereka ada hari sejarah yang perlu dihadapi, bimbang mereka terlebih teruja utk beraya dan mengumpul duet raya, sampai buku dan nota entah ke mana2. Pelbagai pesan dan nasihat telah diberi, dibekalkan malah kelas tambahan pun masih dijalankan hingga esok 6/9/2010. Cikgu2 korbankan cuti dan persiapan hari raya demi anak muridnya. Harap2 anak murid dan ibu bapa mereka menghargai pengorbanan kami ini demi kecemerlangan anak2 didik kami. Apapun segala usaha telah dibuat dan sekarang berdoa sahajalah moga segala usaha akan diberkati dan beroleh kejayaan,insyaAllah.

Hari Raya tinggal beberapa hari sahaja lagi. Kini bonda nak tumpukan keje2 di rumah pulak dan buatlah seket2 yg termampu. Maklumlah dalam usia begini tenaga pun tak seberapa, anak2 pun masih berkerja lagi dan yg jauh sehari sebelum raya baru bercuti dan balik JB. Tinggal yang bongsu menolong apa yang disuruh. Bonda sorang perempuan kat umah, jadi faham2 aje lah.


Jadi sempena menjelangnya hari lebaran ini bonda mengambil kesempatan untuk mengucapakan SELAMAT HARI RAYA AIDIL-FITRI kepada semua sahabat-handai dan kenalan di blog ini, ampun maaf dipinta jika ada terkasar bahasa, terlanjur bicara. Manalah tahu ada yang tersinggung hati bila membaca blog ini. Maaf sahajalah yang dapat bonda pohoni. InsyaAllah ada masa dan panjang umur, bonda akan menulis lagi...wasalam

08 August 2010

Salam Ramadhan

Hari ini 27Syaaban, hanya 3 hari lagi umat Islam
menyambut Ramadhan dan menunaikan Rukun Islam yg ke 3.
Sempena kehadiran bulan yang mulia ini
bonda ingin menucapakan
SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL_MUBARRAK
khusus kepada saudara-mara,sahabat handai dan kenalan
serta umat Islam seluruhnya.

Moga Ramadhan kali ini bukan yang terakhir buat kita,
Moga kita dapat beramal dan menginsafi kesilapan diri,
Moga kita berkesempaatan bersama-sama perbaiki diri,
Moga segala amalan dan doa kita diterima Illahi.


Selamat Berpuasa dan Beramal!!!


17 July 2010

Terkenang2

utk kali ini nak masukkan gmbr2 lama.
bila tgok gmbr2 lama ni terkenang masa kecik2,
seronok mcm takde masalah, tak fikir pun...
biarlah gmbr aje yg menyingkap cete...


gambar family sebelah abah
berdiri dr kiri: Pak Andak Arifin,Pak Busu Noh dan Abah(Hj.Ahmad)
tengah: kak zai(Fatimah),Mak Lot,Emak(Hjh.Rukimah),Nek Jah,
Mak Usu dan kakakku(Saadiah - 7th)
depan: zaharah, bonda(2th) dan kak zaleha





gambar bersama jiran kami
Wak Nasuha & isteri Wak Aminah serta anak Jamilah
Hj.Ahmad (abah), Hjh.Rukimah (emak) Saadiah (kak long- 6th)
dan Saadah (bonda - 1th, beriba)











Abah dan emak tersayang semasa mengerjakan ibadah
haji di Mekah pada th 1974










bersama emak tersayang semasa berumur 5th
berkebaya pendek ler....hehehe

10 July 2010

Surah Al-Haqqah; Hari Kiamat.. Menangis..

ALLAHHU AKHBAR(3x)...MAKA SYURGA ITU BENAR DAN NERAKA ITU JUGA BENAR...

Begitu tersentuh hati...insaf dan terasa amat kerdilnya diri ini. Ya Allah moga diampunkan dosa-dosa kami dan tempatkan kami dalam golongan orang-orang yang beriman...amin ya rabulalamin.

09 July 2010

Sebuah Kisah Di Padang Bola

kali ini bonda nak bawa pembaca menonton video aksi menarik di padang bola.
musim piala dunia ni, mai ler kita saksikan beberapa aksi gempaq,
jom layan...jgn tak layan,hihihi...

selamat hari ibu 2010

walaupun hari ibu sudah berlalu, tapi bila terjumpa video ni bonda rasa terhibur. Kreatif anak muda ni dah ada bakat jadi pelawak. Jomlah tonton...

06 July 2010

Melayu mudah lupa

utk n3 kali ni nak layan sajak nukilah Tun Dr.Mahathir, pemimpin negara yg memang bonda kagumi. Terasa ingin berkongsi rasa resah krna tanda2 melayu mudah lupa semakin terselah di bumi melayu ini. Moga sajak ini dapat membuka minda melayu agar tidak layu, tidak lupa dan alpa bahawa tanggungjawab besar yang perlu digalas jika melayu ingin terus subur di bumi sendiri.


Melayu mudah lupa

Melayu mudah lupa
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya dipijak
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya retak
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya teriak
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya haprak
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya kelas dua
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya hina
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya sengketa
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya derita
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya kerdil
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya terpencil
Melayu mudah lupa
Tiada daulat
Tiada maruah
Tiada bebas
Melayu mudah lupa
Melayu mudah lupa
Melayu mudah lupa
Sejarah bangsanya yang lena
Tanah lahirnya yang merekah berdarah
Ingatlah
Ingatlah
Ingatlah
Wahai bangsaku
Jangan mudah lupa lagi

Kerana perjuanganmu belum selesai...

Nukilan: Tun Dr Mahathir Mohammad 2001

17 June 2010

berpesan-pesan

Ya Allah, Permurahkan Rezeki Bagiku..


Ya Allah...
apabila rezekiku ada di langit, maka turunkanlah,

apabila di dalam bumi maka keluarkanlah, apabila di laut maka naikkanlah, apabila jauh maka dekatkanlah, sekiranya dekat maka permudahkanlah,
dan sekiranya sedikit maka perbanyakkanlah
dan sekiranya sedia banyak maka permudahkanlah untuk mendapatkannya,
juga berilah keberkatan terhadap rezeki tersebut
dan berikanlah rezeki padaku sebagaimana yang kujangka,
dengan rezeki yang halal dan baik,
serta banyak lagi keberkatan sehinggakan kutidak memerlukan sesiapa selain dari-Mu, dan jadikanlah kedua tanganku ini berada di atas dengan suka memberi dan menderma,
dan jangan jadikan dua tanganku ini di bawah dengan suka meminta-minta,
sesungguhnya Engkau amat berkuasa ke atas setiap sesuatu
A
min...

15 June 2010

selusuh oh selusuh (bahagian 2)

Inilah bhg ke 2 yg aku janjikan.(Perasan macm org tertunggu-tunggu aje cete kita ni, hehehe...) Sesiapa yg belum baca bhg 1, baca dulu ya...nanti tak tahu pulak hujung pangkal cete aku ni. Ok ikuti cete seterusnya, jom layannnn..........hihihi

Hari ke 5 bersamaan 5 Mei 1985, hatiku tiba2 sayu teringat anakku di rumah. Hari ini hari jadinya, genap setahun. Terpandang2 wajahnya yg comel tu. Terngiang2 di telinga suaranya memanggilku. Bergenang jg air mataku pagi ini dan terasa malas utk turun ke bawah spt biasa. Pukul 8 pg tiba2 suamiku muncul, terkejut jg aku kerana selalunya kol 1 ptg baru dtg. Dia bawa sebotol air, air selusuh katanya. Dia suruh aku minum dan baca selawat dn ayat kurshi bnyk2. "Hari ni mesti awak bersalin", kata suami sungguh2. Bila suamiku balik, aku pun mula minum air selusuh itu yg aku kira dibuat oleh ibuku. Lepas doktor periksa pukul 10 pg aku turun ke bawah.Saje nak hilangkan bosan. Naik ke atas mcm biasa tunggu waktu zohor. Suamiku beritahu yg dia akan dtg pukul 4 ptg aje. Aku tak kisah dan faham. Lebih kurang pukul 3 ptg tiba2 aku mula rasa sakit, aku terus minum air selusuh dan selain baca selawat nabi, mcm2 ayat yg terfikir aku baca. Semakin lama semakin kuat sakitnya. Bila dah tak tahan aku panggil nurse. Bila doktor periksa, aku disuruh bawa ke bilik bersalin. Doktor kata 'mentuban belum pecah tp jln dah buka besar'. Aku seorang2 kat bilik tu(yg nak bersalinlah). Ada seorg nurse yg agak beumur jg menjagaku. Dia suruh aku berzikir dan ajar aku baca beberapa ayat. Aku ikut aje walaupun dlm kesakitan. Tiba2 mentubanku pecah dan airnya menyimbah ke baju nurse tu, aku sempat berfikir mesti aku kena marah. Tapi nurse tu (Salmah namanya) tak kata apa2, dia terus panggil doktor (Dr. Syed Kadir) di bilik sebelah dan lebih kurang jam 6.57 ptg Ahad aku selamat melahirkan seorang bayi perempuan,sama tarikh lahirnya dengan anak sulungku, abangnya. Wah,tepat sekali tekaan suamiku.

Semasa anakku dibersihkan, Misi Salmah tiba2 ckp padaku, " ni kalau ikut adat kena beri saya kain batik 2 helai, sebab 2 kali tersimbah. Disimbah air tuban dan darah kat badan saya,".Kami sama2 ketawa kecik dan doktor tersenyum sama. Aku mengucapkan terima kasih tak terhingga dgn bantuan dan tunjuk ajarnya. Tiba2 Dr. Syed Kadir bertanya "boleh saya kamatkan anak awak?" Aku terkejut dan tak sangka. Aku mengiakan tanda setuju, selepas dia ambil air sembayang, anakku dikamatkan. Aku tak tau apa hikmahnya, tapi bersyukur.

Selepas dibawa ke wad, suamiku pula kamatkan anak kami sekali lagi. Malam itu aku tak boleh tidur lagi... gembira. Takku sangka akan melahirkan sepasang anak yg sama tarikh lahirnya dan terfikr pula, mujarab jg air selusuh emakku. Pagi 6 Mei tu...seorang perempuan separuh umur mendekatiku. Tgok aku dah bersalin, dia beriku air zam-zam. Aku beritahu yg aku dah ada, tp dia suruh ambil jg dan beri pd anakku. Lepas itu dia nak kamatkan anakku, walaupun aku kata dah kamatkan semalam. Kerana dia beria2 benar nak kamatkan jg aku beri ajelah, niat hati org nak buat baik apa salah aku terima aje. Lepas tu dia suapkan air zam-zam ke mulut anakku sambil membaca ayat kurshi 3x. Allah sahaja tahu hikmah sebaliknya, aku redha. Pukul 9 suamiku dah sampai dan lepas diperiksa doktor aku dibenarkan keluar hospital lebih kurang pukul 12 tgh. Gembiranya hatiku dan memang aku amat merindui anak sulungku.

Selepas 10 thn kelahiran anakku itu (1995),suatu hari masa itu aku dan suami sedang berbual2 tentang jiran kami yg baru bersalin dan aku bercadang nak ziarah dia di rumah aje lps dia balik dr hospital. Tiba2 suamiku tersenyum2 sendirian dan berkata, "awak nak tahu cete pasal air selusuh?" Aku tanya , "aha kenapa dgn air selusuh?" Ok nak tahu apa cetenya?Aha...ni berkaitan dgn air selusuh yg suamiku bawa untukku dlm cete di atas.

Suamiku beritahu selepas dia balik ziarahku di hospital pd hari ke 4 tu, dia tak senang hati lebih2 lg aku beritahu dia yg air selusuh dah abes, tp tanda2 nak bersalin takde jg. Aku suruh dia minta emak buatkan lagi. Bila dia beritahu emakku rupa2nya emakku suruh dia minta dgn bidan2 lain krna emakku berpendapat aku tak serasi dgn air selusuh yg dia buat, sebab dah 2 botol aku minum tapi tak bersalin2 jugak. Suamiku tak tahu nak cari mana, bab begini memang dia tak pandailah...

Kata suamiku, mlm tu dia dan kawan(jiran kami jg) duduk minum di kedai mamak dan dia bercerita pasal nak cari air selusuh pada kwn ni, Manan namanya. Aku lantas teringat pd hari aku bersalin tu pagi2 pukul 8 dia dah sampai dgn sebotol 'air selusuh' dan beria-ia benar dia ckp yg aku bersalin hari itu jg, sama tarikh dgn anak sulung kami. Aku jg teringat betapa dia bersungguh2 suruh aku baca selawat dan ayat kurshi bnyk2 kali, yakin betul2 semasa minum 'air selusuh' itu. Jadi aku terus bertanya pada suami bidan mana yg Manan bawa dia untuk minta 'air selusuh' tu. Mujarab betul air tu. Dia tak menjawab tapi ketawa terbahak2, aku jadi hairan. Aku tanya kenapa ketawa pulak, sape bidan tu..aku desak dia cete betul2. Reda seket ketawa, dia berkata,' abang bual2 dgn Manan, dia pun tak tahu mana nak cari bidan. Pastu abang ambek botol kat motor, suruh budak mamak tu isi air suam'... dia dah tak boleh sambung cerita lagi, mula ketawa lagi malah makin kuat... dan aku mula faham apa yg dah suamiku buat. Tentu 'air selusuh' yg diberi padaku itu air suam dr kedai mamak, selusuh oh selusuh!!hehehe...Suamiku memang nmpak pendiam tapi terejal dan kelakar.Kali ini aku jg ikut sama ketawa sampai keluar air mata.....aku terpedaya dgn 'air selusuh' buatan suamiku dan Manan, pandai betul dia berlakon...hahahahaaaaaa

Setiap kali aku teringat cete ni akan membuat aku ketawa sendiri. Apapun aku selamat bersalin secara normal tanpa satu jahitan pun walaupun sekadar minum "air selusuh" kedai mamak...anak gadisku tu kini sudah berusia 25 tahun dan merupakan satu2nya anak perempuan kami. hai, selusuh oh selusuh...hehehe....


13 June 2010

selusuh oh selusuh (bahagia 1)

Kunjungan ke rumah kwn yg lebih 10 thn takku temui telah membuka cete lama. Bnyk yg kami bualkan, maklumlah lama tak jumpa. Suaminya mengingatkan aku waktu aku nak bersalin anak ke2 ku. Ada cete lucu di sebalik aku menahan kesakitan.

Pada masa itu cuti umum hari pekerja - 1 Mei. Lebih kurang pukul 8 pg aku terasa sakit perut yg amat sgt, rasa nak bersalin walaupun takde tanda yg keluar. Mujur suamiku ada, begitu jg emakku. Bolehlah emak tgok2kan anak sulungku bila aku di hospital. Sampai di hospital lebih kurang pukul 12thg, selps diperiksa aku ditempatkan di bilik 2nd class, kata doktor mungkin ptg baru bersalin. Aku masih menahan sakit dan tak tentu arah. Teringat pesan emakku supaya minum air selusuh yg dibuat sendiri olehnya - maklumlah emakku bidan - maka berulang kalilah aku minum air selusuh itu tapi....tiba2 perutku dah tak sakit lagi. Masa tu lebih kurang pukul 4 ptg. Suamiku balik hantar abahku dan ambek barang2 baby yg tertinggal. Aku cemas dan gusar. Kenapa tiba2 dah tak sakit. Aku beritahu nurse dan bila doktor dtg periksa, dia kata "jln dah ada" tp mungkin lambat seket. Aku minta balik sebab teringat dan rindu sgt pd anak sulungku yg beberapa hari lagi genap setahun. Lagipun due date ku 13 Mei,tapi doktor tak benarkan kerana 'jln dah ada' walaupun aku tak sakit.

Maka terpaksalah aku bermalam di hospital. Sebelah katilku seorang ibu muda yg baru bersalin anak sulung. Mlm tu aku tak boleh tidur, teringat anakku di rumah dan baby sebelahku pula asyik menangis. Akhirnya aku bangun dan tanya 'jiranku' kenapa anaknya. Dia beritahuku tak tau dan dia susah nak bangun sebab kena jahit bny sgt. Aku minta izin utk tgok2kan anaknya. Dia izinkan dan rupa2nya baby berak (sorry...kasar seket bahasa). Tu yg dia tak selesa. Aku tolong bersihkan dan tukarkan lampin. Baby tu asyik menangis smpai pagi, sekejab2 kencing dan berak. Tu yg dia tak selesa...jd aku dgn rela hati tolong jaga dia kerana ibunya takde pengalaman dan tak larat bangun.

Hari ni dah 2 mlm 3 hari aku di hospital, tapi tanda2 nak bersalin takde jg. Wadku di tingkat 5. Doktor kata kalau nak cpt bersalin buat 'exercise' turun naik tangga, jgn naik lif. Dek krna nak cpt bersalin dan nak cpt balik, aku ikut kata doktor, pagi2 lps mandi dan sembayang aku turun ke bawah melalui tangga. Setelah berpusing2 di bawah, beli sarapan dan surat khabar di kantin hospital aku naik semula melalui tangga jg. Sehari adalah 3/4 kali aku turun naik tangga. Tak lupa jg aku minum air selusuh yg dah masuk 2 botol emakku buatkan. Jiran sebilikku 8 org, semua aku kenal malah silih berganti. Satu masuk satu keluar. Jiran sebelahku jg dah bertukar org. tp aku masih di sini. Boring betul...dan rinduuuuuu sgt kat anakku yg dah 3 hari tak jmpa. Dgr cete dr suami aje. Bila dah takde keje, anak2 jiranlah tmpt aku lepas2kan boring. Tukarkan lampin, dodoikan dan apa2 ajelah...sementara menunggu waktu melawat atau waktu tidur.

Hari ke 4 aku semakin risau, saje layan hati dan buat spt sebelumnya. Turun naik tangga, jalan2 di bawah. Tapi hari ni aku dah tolong seorg "jiranku" yg nak keluar. Dia minta aku telefon pejabat suaminya beritahu yg dia boleh keluar jam 1 ptg ini (4Mei). Maka menapaklah aku turun tangga pergi ke public phone di bawah walaupun aku baru shj naik dan telefon suami jiranku yg bekerja di Penggerang, Kota Tinggi. Kami di hospital Sultanah Aminah, Johor Bahru. Petang tu dia balik, aku sama2 turun hantar dia ke bawah. Suaminya sewa kereta. Masa di bawah aku bertembung dgn suami dan abahku yg dtg melawatku. Abahku sama2 naik tangga menemankan aku, disuruh naik lif dia tak mahu. Aku beritahu suamiku kerisauanku dan air selusuh pun dah 2 botol habis, minta dia suruh emak buatkan lagi. Suamiku mengiakan aje kehendakku. Suamiku nampak relax tp aku tahu dia pun risau. Hai,bilalah aku akan bersalin ni....sabar ajelah........

Sampai sini dulu untuk bahagian 1 ini . Akanku sambung sehari dua lagi.
Baca dulu yg ini ya...ada ke org baca ni? ke aku syok sendiri,hehehe...
Syok sendiri pun takpelah...janji aku puas menulis. Jumpa lagi......




12 June 2010

Memori Indah

Tanggal 27 Mei 2010 akan menjadi memori indah buatku.
Kejutan yg dibuat oleh guru2 sekolahku dan juga GB
amat terkesan dan berbekas
di hatiku.
Aku bukan sahaja amat terkejut malah amat terharu,

tersentuh hati kecilku.Tergamam seketika.
Terasa dihargai dan disayangi
oleh rakan-rakan guru

terima kasih sahaja
yang dapat aku ucapkan pada semua...



kejutan daripada guru-guru ku
oh...so sweeeeeet
banyaknya lilin...hehehe, almaklumlah



lebih kurang sejam setengah lepas kek di atas
yang ini pula muncul, besar tuuu.....
pemberian Guru Besar ku
aduh...lagi terharu dan sebak.

Sebelum ini aku meraikan
dengan ahli keluargaku sahaja.
Pernah juga kawan-kawan
di sekolah lamaku menyambut untukku
tapi sesama kawan-kawan rapat saja.
Tetapi apabila satu sekolah meraikannya
tentu ini sesuatu yang sukarku lupakan.
Apapun aku memanjatkan rasa syukur
terhadap Illahi atas ketentuanNya.
Moga nikmat yang ku rasai
akan diberkati dan berpanjangan,insyaAllah




22 May 2010

HARI GURU

Telah seminggu sambutan Hari Guru berlalu namun kehangatannya masih terasa. Sambutan di sekolah walaupun sederhana tetap meriah dan seronok. Guru seronok murid2 gembira....Untuk n3 kali ini bonda nak berkongsi beberapa ucapan hari guru melalui sms yang dihantar oleh kawan2 bonda dan juga guru2 sekolah bonda. Ucapan2 tersebut ada yang mengusik dan mencuit hati. Saje aje bonda titpkan di sini untuk tatapan dan kenangan bonda. Okey jom kita layan sms yang bonda dapat.....


Masa terus pergi...tapi perjuangan guru tak pernah mati...
murid datang dan pergi, silih berganti...tapi guru tetap sentiasa berbakti...
ustaz hari ini beritahu, guru dapat murid sebagai hadiah...
yang merupakan anugerah Allah, bersyukurlah ...
dan katanya
guru perlu banyak-banyak sifat SABAR.
- salbiah ghani -

A teacher takes a hand..opens a mind.. and touches a heart.
Teachers that love to
teach.Create kids that love to learn.
- wan syafifah khalilah -


Guru yang BERIMAN ibarat mentari yang berkilau..
Guru SEJATI pewangi yang mengharumkan..

Guru yang SETIA menjadi pendorong setiap impian..
Guru berhati MULIA membawa seribu kebahagiaan..
Guru yang IKHLAS mendapat beribu-ribu keberkatan..
moga dinobatkan sebagai...
GURU CEMERLANG DUNIA AKH
IRAT.
- shahrin -

Birth is the start of life..beauty is the art of life..
mysteries & risks are part of life...
but a TEACHER is the heart of life.
- suria abdullah -


Guru cemerlang masa sekolah banyak merancang,
Guru gemilang semua kursus dia datang,
Guru terbilang semua benda dia buat seorang,
Guru temberang dalam kelas banyak sembang,
Guru perasan dalam kelas syok seorang2,
Guru curang masuk kelas selalu hilang,
GURU CEMERLANG JANGAN TEMBERANG. :-)

- azizah abd.rahman -



Banyak dapat BUNGA? tanda tugas guru mengharumkan dunia..
Dapat PEN? tanda guru bijak melakar kata..
Dapat PEMADAM? tanda guru sentiasa membetulkan yang dusta..
Dapat MESEJ? tanda guru sentiasa diingatan..
Dapat COKLAT? tanda guru suka didampingi..
Dapat CEMUHAN? tanda guru insan yang sabar dan
akan sentiasa dirahmati ALLAH
- sukma -



Guru SERBA BOLEH...Dialah
guru, kerani, akauntan, doktor, jururawat, jurutera,
penyanyi, komposer lagu, penulis lirik, pemuzik,pelakon teater,
driver,tukang kebun, tukang hantar barang, tukang masak,
mekanik,jurugegas, tukang jahit, tukang gunting,
detektif,jurukamera,motivator dan MACAM2 LAGI...
Banyaknya kerja CIKGU...hehehe
- ahmad eruan -


Apa cita2 anda sebelum jadi guru??
Mejistret?Lawyer?Engineer?

Anda menyesal jadi guru?
Cuba lihat...
ada tak lawyer yang sanggup pakai topi arkitek?
ada tak mejistret yang berani sarung kot doktor?
Tapi...GURU adalah SEMUA
kitalah doktor bila budak sakit,
lawyer bila parents soal,

mejistret bila murid bergaduh,
hatta security guard & AHLI NUJUM pun kita,
semalam pulak jadi tukang kebun gotong-royong perdana,
oleh itu...berbanggalah jadi CIKGU.
- jahara & hjh. rosita -



Guru bagaikan NTV7 kerana CERIA SELALU
Guru juga kadang kala seperti TV3 kerana
MENJADI INSPIRASI HIDUPKU...
yang pasti Guru juga bagaikan TV9 DEKAT DI HATI..
dan yang paling penting Guru juga bagaikan package ASTRO
kerana MACAM-MACAM ADA
- aziz & rohaya -

I can appeciate coffee without susu,
Nights without lampu,
Curry without lembu,
Burgers without keju,
But NOT SCHOOL without CIKGU...
- chan -

sebenarnya ada lagi ucapan kawan2 yang best2
tapi cukuplah ini saje yang bonda masukkan
Pada semua rakan guru,
teruslah berbakti tanpa jemu.

untuk mengakhirinya
serangkap pantun dari kawan bonda
wan razak idris begitulah namanya

Dari Dungun pergi ke Pekan,
singgah sebentar membeli lokan,
Selamat Hari Guru saya ucapkan,
tugas dan tanggungjawab kita tingkatkan.





















08 May 2010

HEPI BULAN MEI

Lama tak menulis. Malam ni nak cete seket.
Nak cete pasal bulan MEI, nape? sebab...
Bulan Mei ni bulan hepi bagi bonda,
Banyak hari yg nak diraikan.
1 Mei hari pekerja. Bonda masih bekerja, jd lehlah sambut.
9 Mei hari ibu, bahagianya bila terima ucapan dari anak2
terasa dihargai dan disayangi, bahagia hati ibu,
16 Mei akan tiba, bonda akan raikan juga,
selagi masih bersisa waktu sebagai guru,
dan yang paling hepi adalah
bulan Mei untuk bonda dan 3 org anak bonda
menyambut hari jadi...seronoknya!!
HEPI LABOUR DAY!!...
HEPI MOTHER'S DAY!!.
HEPI TEACHER'S DAY!!...
HEPI B'DAY TO MY SONS & DAUGHTER
AND HEPI B'DAY TO ME...hehehe



17 April 2010

TELEVISYEN

Nak n3 seket pasal televisyen.
Saje mengimbau zaman kanak2ku

Masa mula2 Televisyen dpt siarannya di Johor termasuk BP
seorang jiranku yg kiranya org berada jugaklah
org yg mula2 membeli televisyen di tempatku itu.
Masa itu umurku dlm 9th. jd dlm thn 1964 lah tu.
Dek krna umah dia sorg aje yg ada TV
aku dan budak2 lain selalulah terhendap2 kat laman umah dia
selalunya sebelah petanglah dlm kol 5-6 gitu
sbb masa tu selalunya ada cete2 kartun.
Klu nasib kami baik maka dipanggil naik,
aha... apa lg berebut2lah kami naik cari tmpt duduk
hehehe.....seronok berebut2 walaupun kadang2 kena marah.

Pada setiap mlm jumaat pulak selalunya ada cete melayu
Jadi jiranku akan buka umahnya pada sape2 nak tengok
tapi kena bayar, nak tau brape? aha 10 sen sorg,
tak kira tua ke muda, beso ke kecik tetap 10 sen.
Jadi mlm jumaat lepas maghrib umah jiranku tu
macam mini panggung wayang, selalunya penuh jugaklah
terutama budak2 ngan emak budak. bapak2 sorg dua aje.
Yalah masa tu mana ada hiburan lain selain panggung wayang
Nak tgok wayang pun bukan senang, tiket 40 sen kira mahal tu...

Selang sebulan dua gitulah(dah lupa...)
Sebuah lori masuk ke laman umahku.
Abah ada sekali naik lori tu.
Aku dan kakakku terjengok2 apa yg abah beli
Barang itu dibawa naik ke umah.
Wah....abah beli televisyen!!!
tentunya National, jenama kesukaan abah & emak.

Aku dan kakak begitu seronok dan teruja
tak sabar nak tunggu petang waktu siaran bermula.
Dulu2 siaran cuma beberapa jam aje,
ujung minggu aje baru smpai tgh mlm.
kira2 kami org ke2 yg ada TV lah kat situ...
hai...suka sgt ati ni, berbunga2!

sejak ari tu aku tak lg terjengok2 kat laman jiranku
kawan2ku pun dah beraleh arah, tgok TV kat umah aku.
Setiap mlm jumaat ruang tamu umahku penuh
kalau 40 - 50 org tu biasalah,
yg tua atau muda, kecik atau beso akan dtg
abah & emak memang suka klu umah ramai org
mereka tak lg tgok kat umah jiranku sbb
abah & emak ku tak kenakan apa2 bayaran pun, FREE
dan leh tgok bila2 masa kami buka TV

emak & abah pesan, klu buka TV buka pintu depan sekali
beri sape2 aje nak tgok, jgn lokek2 dgn harta dunia.
Umah klu selalu org dtg maknanya mrk bawa rezeki...
gitulah pesan emak & abah ku tersayang
Hah...dah abes!!gitulah ceteku tentang TELEVISYEN.


02 April 2010

sapekah gadis ituuu

cete si gadis yg suka berkunjung ke kota singa pd ujung minggu. tidur semalam umah sedara dia pun baliklah ke tanjung putri,hehehe... JB lahtuuu. satu ari semasa perjalanan balik, si gadis spt biasa naik bas dr orchard road(tol tak eja ni,hi3). tak lama pastu duduk seorg pemuda sebelah si gadis. si gadis perasan yg pemuda tu pandang2 kat dia, tp dia wat selamba aje.

bas mula bergerak, si pemuda mula nak masuk jarum...hi, saya hasan...leh berkenalan!! ayat poyo aje. si gadis toleh tp dia takde mood lak nak layan. jual mahal seket. tiba2 si gadis dpt idea nakal. si gadis letak jari telunjuk kanannya ke bibir pastu beri isyarat dgn tangan kononnya dia bisu. dia tgok aje muka pemuda...oh, awk bisu eh...kesian!! muka comel2 tp bisu...gitulah kata si pemuda tu. si gadis wat muka kesian tp dalam ati (hehehe....ketawa mcm kena geletek). Pastu si gadis tunjuk cincin huruf A di jarinya dan ambe pen pastu tulis pd kertas suratkabar ANI. pemuda tu bersuara, oh...nama awk ANI...ok2. sy hasan. dua2 tersenyum...gadis senyum nakal (si gadis tahan ketawa sebenarnya....his,his nakal tol!! )

pastu masing2 melayan fikiran masing2. si gadis kekadng tersenyum sendiri, ingat idea nakalnya.his,his...senyaplah sepanjang perjalanan tu sampailah di tambak johor.

sampai di tambak semua penumpang turun untuk melalui pemeriksaan imegeresen. si gadis turun dan tunjukkan beg sandang yg dibawa. si gadis takde beli apa2 pun...belakang si gadis, pemuda hasan tu. tiba2 salah seorg pegawai imegeresen tu tny si gadis sambil periksa beg , ada beli apa2 barang? alamak mcm mana nak jawab!! td dah mngku bisu....(panic sekejap) tiba2 si gadis dengar suara dr belakang, DIA BISU ENCIK...(hasan yg cakap) si gadis terkejut tp trus mengangguk2kan kepala tnda setuju... ooh gitu!! ok, jalanlah sambil menghulurkan beg sandang gadis tu. Apa lg...si gadis trus jalan cepat2 tak toleh2 tp badan bergoyang2 menahan ketawa (hahahahaaaa!!!), dia trus menuju jln wong ah fook / sg seget nak naik bas balik jln abdul samad.
wah, galaknya si gadis tu ketawa terbahak2 (dalam ati aje...) tak sangka jd cam tuuuuuu


hahaha........sapekah gadis itu??
SAPEKAH GADIS ITUUUU.....

26 March 2010

D'Kenangan



Banyak kenangan di rumah tua ini. Bermula dgn hutan belukar yg diterokai oleh kedua org tua bonda bersama beberapa keluarga yg lain selepas Jepun kalah, kalau tak silap sekitar thn1942 sehingga berubah menjadi sebuah perkampungan. Wah!!dah 68 tahun...Rumah asal memang dah banyak berubah.
Di sinilah bonda membesar bersama adik-beradik seramai 4 orang. Tapi rumah ini tak pernah sunyi kerana emak dan abah suka menjaga anak buahnya atau sedara mara yang susah. Sejak bonda kecil rumah ni sentiasa ramai penghuninya. Seronoknya!!...bila d'kenang. Bila nak raya lagi meriah.Memang rumah ini banyak kenangan....

Salah satu kenangan indah ialah pada tahun 1979 apabila bonda bersama teman semaktab dari Maktab Perguruan Mohd. Khalid menjalankan pratikal di sekolah sekitar Batu Pahat. Seramai 9 orang kawan maktab bonda tinggal di rumah ini sepanjang 3 bulan pratikal, kebetulan pula salah sebuah rumah sewa emak kosong ketika itu. Tiada bayaran sewa rumah yg dikenakan. Emak sanggup menyediakan makan minum untuk mereka dengan mengenakan sedikit bayaran. Setiap kali waktu makan macam buat kenduri rumah kami. Maklumlah ramai...

Emak dan abah memang suka sangat dengan kehadiran kawan2 bonda itu. Emak dan abah anggap mereka seperti anak sendiri. Malah pada minggu terakhir pratikal, sebelum kami berpisah emak dan abah mengadakan kenduri doa selamat untuk kami. Semua kawan2 maktab yg pratikal di Batu Pahat dijemput. Adalah dalam 20-25 org. Sungguh meriah dan seronok dapat berkumpul.Ini semua tetap d'kenang, PASTI. Malah sampai sekarang pun nama kawan2 bonda masih emak ingat. Begitu juga abah semasa masih hidupnya, ada bertanya pd bonda tentang kawan2 bonda itu. Kekadang kami duduk bercerita mengimbau kenangan lalu. Ada juga antara kawan2 bonda yg pernah dtg berjumpa emak dan abah selepas itu.

Oh rumah tuaku...terlalu banyak kenangan di sini. Pastinya aku sedih apabila satu hari nanti kau bukan lagi kepunyaan kami. Namun kau akan D'Kenang sampai akhir hayatku.

06 March 2010

Petua Bonda

Assalamualaikum....Bonda nak kongsi beberapa petua yg boleh digunapakai semasa nak memasak. Ada yg bonda dpt dpd emak bonda, ada dr kawan2 dan ada dr pembacaan. Tapi semua cara yg bonda turunkan ni memang berkesan sebab bonda dah praktikkan.
gambar-gambar di atas sekadar hiasan
1. Ada ikan yg hanyir dan berlendir spt ikan sembilang, keli,pari dan ikan2 yg sewaktu dgnnya. Jadi kalau nak buang lendir dan bau hanyir tu,selepas ikan disiang rendam dalam air asam jawa.
Asam jawa tu agak2 sendirilah banyaknya, ikut berapa banyak ikan yg ada.
Biarlah dlm 20 - 30 minit,lepas tu basuh dgn air paip sehingga bersih.

2. Untuk mengelakkan kita menangis bila kupas kulit bawang
ada beberapa cara yg boleh dipraktikkan.
i) cucuk hujung pisau dgn sebiji bawang merah/kecil tu.
Taktau pulak sape yg mula2 buat petua ni. Masa mula2 emak bonda suruh buat mcm tak caya aje, tapi bila dicuba ada betulnya.
ii) cara lain rendam atau basuh dulu bawang tersebut. Lepas tu
baru dikupas. InsyaAllah tak pedih mata tu. Ni bonda dpt dari
membaca majalah. Bila dicuba berkesan pulak.
iii) yg ni pulak bonda cuba2 sendiri. Bila 3/4 kali cuba berkesan
pulak. Senang aje, masukkan bawang tu dlm peti ais.
Bila nak masak baru keluarkan dan kupas
(ni dpt secara tak sengaja, letak bawang kat luar kadang2 sampai
busuk/bercambah bila lama tak masak.
Jd saje masukkan dlm peti ais, konon2 biar tahan lama seket)

(gambar hiasan)
3. Ada org yg suka makan daging kambing. Kalau tak dibersikan betul2 kekadang bau hamis
kambing lekat dlm masakan kita.Dulu2 setiap hari emak bonda masak daging kambing, yalah buka kedai makan katakan...menu tetap ialah daging kambing masak ros.
Jd utk hilangkan bau tu selepas dipotong daging tu, taburkan tepung gandum -kalau daging tu 500g,tepung tu agak2 dua genggam - gaul tepung dgn daging tu rata2,biarkan dlm 15-20 minit gitu, pastu basuh dgn air bersih.Pastu bolehlah masak ikut resepi pilihan masing2.

4. Yg ni tentang masak daging pulak. Kalau nak daging cepat empuk atau tak liat. Semasa masak
i) ambil beberapa helai daun nangka, bersihkan dan masukkan dalam masakkan kita tu.
ii) dulu2 emak bonda masukkan sudu/ piring cwn seramik (yg dibuat dr tanah liat) dlm msknya.
Ni utk daging lembu,kerbau atau kambing. Ayam tak payah buat sebab ayam senang empuk.
iii) sekarng ni bonda letakkan baking powder aje. Kalau 500g daging,bonda letak dlm 1 atau 2 sudu teh baking powder. Ni dpt dr kawan bonda.

Cukup dulu petua utk kali ni. Kalau ada lagi yg boleh dikongsi, bonda akan masukkan lagi.